انواع صفحه برش

انواع صفحه برش

انواع صفحه برش و کاربرد آن ها

صفحه برش یکی از ملزومات حرفه فرزکاری است. اگر در این حوزه کار کنید قطعا با این صفحات آشنا خواهید شد. در هنگام کار با دستگاه فرز، شما نمی توانید با یک صفحه تمامی کارها را انجام دهید. به همین خاطر برای هر منظوری به یک صفحه برش مخصوص نیاز خواهید داشت که باید از میان انواع صفحه برش مناسب ترین آن را انتخاب کنید. برای انتخاب صحیح آن باید انواع آن را بشناسید.

انواع صفحه برش ها کدامند؟

انتخاب اصولی و صحیح این صفحه ها به شما کمک می کند که با سرعت بالایی کار خود را انجام دهید و قطعه ای با کیفیت بالایی در نهایت عرضه کنید. انواع صفحه برش ها شامل موراد زیر می شود.

کاربرد صفحه برش

سنگ سنباده

پر کاربرد ترین صفحه برش در فرزکاری، سنگ سنباده است. شکل ظاهری آن ها به صورت دیسکی است. لبه های آن نیز به صورت آجدار می باشد. این آج ها به منظور صاف بودن لبه های فلزی خشن قطعه استفاده می شود و با سرعت بالایی کار را انجام می دهد. برای برش فلزات گوناگونی می توانید از این صفحه استفاده کنید. این صفحه برای صاف نمودن لبه قطعاتی که جوش خورده نیز کارایی داشته و آن را هموار و صاف می کند. البته در استفاده از این صفحه باید نکات ایمنی را رعایت کنید. چرا که چرخش سریع آن باعث افزایش دما می شود، از این رو نباید بعد از اتمام کار بلافاصله به آن دست بزنید.

صفحه برش کات آف

یکی دیگر از انواع صفحه برش کات آف یا همان cut – of می باشد که به صورت دیسکی اما با لبه هایی به شکل مخروطی طراحی شده است. جنس آن از پروفیل بوده و ضخامت بسیار کمی دارد. طراحی آن به گونه ای انجام می شود که بتوانید به راحتی در فلزات برش ایجاد کنید. از این صفحه برای برش میلگرد، ورق فلزی، پیچ و مهره و… استفاده می شود. از انجایی که ضخامت این صفحه کم است باید توجه کنید که در حین برش دچار خم شدگی و یا خوردگی و… نشود. چرا که در این صورت باید به سراغ صفحه برش ضخیم تر بروید.

صفحه قلب

این صفحه ساختار متفاوتی دارد. از صفحه برش های سنباده ای که به صورت مورب روی یکدیگر قرار گرفته، تشکیل شده است. این صفحه را می توان همان صفحه سنباده ظریف در نظر گرفت. به وسیله این صفحه می توانید لبه های قطعه خود را صاف کنید و قسمت های تیز آن را که بر اثر برش و یا جوش و… ایجاد دشه است از بین ببرید. بعضی از نمونه های صفحه قلب قابلیت از بین بردن خراش های ایجاد شده روی سطح قطعه را نیز دارند و کار تمیز تری را ارائه می کنند.

صفحه سیمی

از انواع صفحه برش می توان به نوع سیمی آن اشاره کرد. این نمونه نیز حالت دیسکی داشته اما برای برش استفاده نمی شود. کاربرد این صفحه برای زنگ زدایی و برداشتن رنگ سطوح قطعه های فلزی است. این کار توسط الیاف سیمی که در دیسک متصل است انجام می شود. دلیل نام گذاری آن به این اسم نیز همین است. سیم های آن تارهای ریزی است که در یکدیگر تنیده شده اند و به صورت مستقیم و یا دسته ای در اطراف دیسک قرار دارند. این صفحه برش دارای محدودیت است و وجود همین محدودیت ها باعث شده است که انواع گوناگونی داشته باشد. سعی کنید نمونه باکیفیت ان را تهیه کرده و درگیر و دار قیمت نباشید. چرا که اگر نمونه نامرغوب آن را تهیه کنید ممکن است حین کار باز شود و برایتان خطرآفرین باشد. رعایت نکات ایمنی را هم در حین استفاده از این صفحه فراموش نکنید.

صفحه سرامیک بر

این صفحه که در مصارف حرفه ای چندان رواج ندارد بسیار باکیفیت بوده و طول عمر مفید بالایی دارد. هر کاری که صفحه فلپ انجام می دهد این صفحه نیز قادر به انجام آن است. تنها حسنی که دارد سرامیکی بودن آن است که مانع از گرم شدن زیاد در حین کار و چرخش زیاد می شود. البته نمونه های جدید این صفحه ها قابلیت سایشی بیشتری دارند و دوام آن ها نیز زیادتر است.

صفحه الماس

صفحه الماس نیز نوع دیگری از انواع صفحه برش می باشد که در شکل های گوناگون تولید و روانه بازار شده است. کار اصلی این صفحه ها برش بوده و از سطح برش بالایی نیز برخوردار هستند. اگر قطعه شما از تراکم کمتری برخوردار است این گزینه بهترین نمونه برایتان خواهد بود. لبه های این صفحه دارای خرده الماس بوده که قابلیت ساینده به آن بخشیده است. البته باعث بیشتر شدن قیمت فروش آن نیز شده است. از این رو تنها برای مصارف خاص و مهم کارایی دارد.

صفحه آهن بر

همانطور که از نام آن پیدا است برای برش صفحه های آهنی کاربرد دارد. فولاد یکی از قطعه های فلزی است که با این صفحه می توانید به راحتی آن را برش دهید. این نمونه در سایز های کوچک نیز وجود دارد که با صفت مینی شناخته می شود. انتخاب آن بستگی به نوع فعالیت شما دارد.

صفحه پروفیل بر

صرفا برای برش دادن قطعه هایی از جنس پروفیل قابل استفاده است. برای اسخت قوطی، پروفیل های ساختمانی، لول و… بسیار کاربردی است. کار با آن نیز بسیار ساده سات و به صورت دیسکی طراحی شده است.

صفحه استیل بر

کمترین ضخامت را در بین انواع صفحه برش داشته و بیشترین ضخامت آن برابر با 2 میلی متر است. از این رو در نگهداری و استفاده آن باید نهایت دقت را داشته باشید. به این معنی که برای قطعه هایی نازک به کار بگیرید. این صفحه برای لایه برداری نیز مناسب بوده و کاربرد دارد.

نتیجه گیری

انواع صفحه برش ها بسیار زیاد است. هر یک از آن ها مشخصات مختص خود را دارند و برای مصارف مشخصی کارایی دارند. شاید بتوان به جای یکدیگر از آنها استفاده کرد، اما تا زمانی که برای حرفه مخصوص آن به کار نگیرید، نتیجه رضایت بخش و باکیفیتی برایتان عرضه نخواهد کرد. قیمت آنها نیز با توجه به مشخصاتی که دارند تعیین می شود اما در حالت کلی چندان اختلاف قیمت نداشته و به راحتی قابل خریداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.